Zo maak je van innovatie-implementatie een succes

Veel potentieel succesvolle innovaties lopen helaas binnen bedrijven vaak uit op een mislukking. Deze mislukking komt meestal niet doordat de innovatie zelf niet goed is, maar door een gebrekkige innovatie-implementatie. Zo wijst onderzoek van Morgan Stanley uit dat zelfs bijna 20% van het bedrag dat bedrijven in 2002 investeerden in nieuwe techniek, weggegooid geld was door het mislukken van de implementatie. Hier valt dus veel winst te behalen!
In deze blog schreven we al over de 3 fases van innovatie-implementatie. Naast het bewust handelen naar deze 3 fases, zijn er nog een aantal voorwaarden voor een succesvol implementatieproces.

De experts op dit gebied zijn Klein en Knight, werkzaam aan de universiteit van Pennsylvania. Zij komen 6 uitdagingen tegen in al hun onderzoek. Deze uitdagingen zijn niet onoverkomelijk. Als je je hier bewust van bent, kan je gemakkelijk deze obstakels omzeilen. En ervoor zorgen dat de innovatie het daadwerkelijke gewenste effect gaat opleveren. De eerste drie uitdagingen delen wij met jou in deze blog.

1. De innovatie zelf

Veel innovaties zijn vaak nog niet goed uitgedacht. Dit geldt helemaal voor technische innovaties. Hoe nieuwer de technologie, hoe groter de kans op bugs, break-downs en onvermogen om er mee te werken. Denk bijvoorbeeld aan een nieuw digitaal learning-systeem. Met dit online portaal kan je je eigen ontwikkeling volgen; gevolgde trainingen terugkijken, verdiepende informatie opzoeken, reflectieverslagen inlezen en zelfs push-berichten naar jezelf sturen om aan je ontwikkeling te blijven werken. Dat klinkt als muziek in de oren van iedere Learning & Development manager. Maar als het je vervolgens maar niet lukt om in te loggen, er verkeerde trainingen in jouw overzicht staan, je niets kunt uploaden, etc. Je kan je voorstellen dat dit voor veel frustratie zorgt. De moed zakt dan zelfs de echte enthousiastelingen in de schoenen en binnen no-time niemand meer met dit systeem werkt. Gebruikersvriendelijkheid is de krux, dus zorg voor een goede testfase met verschillende doelgroepen en rol het nieuwe systeem dan pas uit binnen de organisatie.

2. Kennis en skills

Voor het gebruik van veel innovaties heb je specifieke kennis en skills nodig. Onderzoek over technische innovaties wijst uit dat er een sterk negatief verband is tussen de tevredenheid van de gebruiker en de mate waarin de techniek van de innovatie gecompliceerder is dan het oude. En hoe langer de tijd je nodig hebt om de innovatie goed te gebruiken, hoe lager de tevredenheid. Ook hier kun je goed op inspelen. Zorg voor voldoende training en hulp zodat je collega’s zo snel mogelijk goed met het nieuwe systeem kunnen werken. Cruciaal voor de lange termijn! Hoe meer aandacht voor het implementatieproces, hoe groter de kans van slagen.

3. Draagvlak

Wie beslist of dat nieuwe learning-systeem er komt? De deelnemers van leiderschapsprogramma’s of de HR-directeur? Vaak wordt de beslissing van bovenaf genomen en niet door de uiteindelijke gebruikers. En mensen zijn gewoontedieren, dus staan van nature niet te springen voor verandering. Vraag dus input van je team en collega’s voordat je een nieuw systeem aanschaft. Niet alleen om deze nuttige informatie te gebruiken voor je keuze, maar ook om draagvlak te creëren. Daarnaast is de rol van de leidinggevende belangrijk. Draag jij als manager het belang van de innovatie uit, dan gaat je team sneller mee. Zo niet, denkt je team al snel dat het een foefje is wat weer zal overwaaien.

Deze drie voorwaarden zorgen voor een succesvol implementatieproces. Maar er zijn nog 3 belangrijke pijlers. Ben jij benieuwd naar het volledige plaatje, zodat de innovaties daadwerkelijk een succes worden? Houd dan onze nieuwe blogs in de gaten!