Creatief leren denken; het werkproces in 10 weken

Hoe stimuleer je een innovatieve cultuur en hoe maak je een organisatie creatiever? En hoe pas je dat toe in teams? Met deze vragen zijn we aan de slag gegaan met onze partner Art Partner en het kunstenaarsduo Breukers Godrie. Bij dit duo is de balans tussen de linker en rechter hersenhelft helemaal op orde. Zo heeft Walter Breukers verschillende theatercolleges geschreven en is twee keer cum laude afgestudeerd: filosofie en biomedische wetenschappen. Zijn partner in crime, Jaap Godrie, is net zo’n knappe kop. Cum laude geschiedenis afgestudeerd én kunstacademie en conservatorium gedaan. Samen vertellen ze verhalen over de wereld van morgen. Dat doen ze op allerlei manieren, van presentaties bij bedrijven tot het maken van installaties en schilderijen.

Creatieve proces van kunstenaars

Met dit duo hebben we gekeken naar hun creatieve proces. Hoe krijg je steeds weer nieuwe ideeën? Hoe ontwikkel je dat tot een kunstwerk? En hoe gaat zo’n creatief proces als je samenwerkt? Alle inzichten vertalen we nu naar een nieuw programma van 10 weken voor organisaties die een cultuur van innovatie en creativiteit belangrijk vinden. Enkele uren per week als een kunstenaar leren denken rondom een uitdagend vraagstuk. Graag delen we alvast een belangrijke les met je.

Begrip creativiteit

Eén van de onderdelen van het programma is de creativiteit zelf. De term heeft een soort magische lading. We zien creativiteit als iets groots en ongrijpbaars. Je bent het of je bent het niet. Deze lading blokkeert het creatieve proces. Maar als we naar de geschiedenis van het woord creativiteit kijken, ontdekken we iets totaal anders. Want wist je dat dit begrip pas halverwege de 19de eeuw is geïntroduceerd? Waren er tot die tijd dan geen creatieve talenten? Natuurlijk wel. Alleen werd dit niet gekoppeld aan jou als persoon. De Grieken spraken bijvoorbeeld over inspiratie. Inter spiritus. Het binnenhalen van de demonen. De creatieve ideeën waren overal en die adem je als het ware in. En door het delen van de ideeën, adem je de demonen ook weer uit. Een idee is dus niet van jou. Jij hebt het idee alleen even binnen gelaten. Je bent dus niet creatief, maar je staat open voor de creatieve demonen. Het werkt bevrijdend door op deze manier naar creativiteit te kijken. Tijdens de 10 weken leren medewerkers open te staan voor de demonen en ontdekken ze dat creatieve ideeën overal zijn.

Leer in 10 weken het werkproces van kunstenaars aan

Naast een andere kijk op de creativiteit zelf, komen er nog allerlei andere onderdelen aan bod. Zoals de juiste teamdynamiek voor vernieuwing, namelijk veilig en open. Elkaar uitdagen om het beste resultaat te halen. En de diversiteit benutten. De 10 weken staan in het teken van inspiratie opdoen, ideeën delen, maken en ervaren, testen en bijschaven. Als deelnemer werk je naar een concreet resultaat met implementatieplan toe. Maar nog belangrijker, je ontdekt de werkwijze van kunstenaars. Met deze handvatten kun je steeds weer vernieuwen. En als de creatieve demonen eenmaal binnenvliegen, is er geen houden meer aan.

Ben je benieuwd hoe AimAtArt creativiteit en innovatie realiseert binnen organisaties? Hier lees je meer over onze methode.

Klik hier voor meer informatie over Breukers Godrie en Art Partner.