Een cocktail van 3 factoren voor creativiteit

Een nieuw medicijn ontwikkelen? Vernieuwende ideeën nodig voor een marketingevent? Je klanten verrassen? Een juridische procedure aanpassen? Om deze vragen goed te beantwoorden heb je creativiteit nodig. Wat heb je nodig om creatief te kunnen denken? Je denkt wellicht aan inspiratie, rust en ruimte. Maar het gaat om een cocktail van drie factoren: expertise, creatieve denktechnieken en motivatie. En al deze factoren kan je sturen en ontwikkelen, dus aan de slag met je creatieve brein!

Expertise

Expertise omvat alles wat je weet en wat je kan doen binnen het brede domein van je functie. Je hebt kennis van het onderwerp nodig. Om een medicijn te ontwikkelen moet je alles van het ziektebeeld weten en de effecten van bepaalde stoffen op de ziekte. Voor een vernieuwend marketingevent moet je alles weten van je doelgroep en het product dat je wilt promoten.
Deze kennis wordt ook wel de intellectuele ruimte om vraagstukken te onderzoeken en op te lossen genoemd. Zonder expertise, heb je weinig aan een creatieve invalshoek. Je expertise kan je op allerlei manieren ontwikkelen. Hiervoor moet je aan de slag met een uitdagend vraagstuk. Zorg dus eerst dat je er alles van weet. Hoe groter je kennis, hoe meer creatieve ideeën er kunnen ontstaan.

Creative denktechnieken

Dan creatieve denktechnieken. Deze bepalen hoe je een vraagstuk bekijkt. Denk bijvoorbeeld aan verbeeldingskracht of de flexibiliteit waarmee je de uitdaging benadert. Maar ook het kunnen combineren van bestaande oplossingen tot iets nieuws. Goed om je te beseffen, creatieve denktechnieken zijn te leren. Een veel gehoord geluid aan het begin van onze programma’s, “Ik ben niet creatief”, gaat dus ook niet op. Wellicht heb je je nog weinig creatieve denktechnieken eigengemaakt, maar je creativiteit is op allerlei manieren te trainen. Een eerste stap is leren associëren. Schrijf je vraagstuk op een wit vel en teken of schrijf daar omheen allerlei invalshoeken en linkjes met het vraagstuk.

Motivatie

Nu komen we bij het belangrijkste onderdeel van de cocktail: motivatie. Motivatie bepaalt namelijk uiteindelijk wat je daadwerkelijk gaat doen. Mensen die intrinsiek gemotiveerd zijn voor hun werk of de opdracht waar ze aan werken, zijn het meest creatief. Wil je oefenen met creativiteit, zorg dan dat je een vraagstuk kiest dat je echt helemaal the bomb vindt. En heb je moeite om de creativiteit in je team te stimuleren, daag je collega’s dan uit met een vraagstuk dat aansluit bij hun passie.

Creatief leren denken

Om creatief te leren denken heb je dus een cocktail van drie factoren nodig; expertise, creatieve denktechnieken en motivatie. En alle drie de factoren zijn te sturen en te ontwikkelen. Creativiteit gevraagd?
1. Verdiep in je het vraagstuk voor zoveel mogelijk expertise
2. Pas een aantal creatieve denktechnieken toe op het vraagstuk
3. Motiveer jezelf en anderen om alles te geven voor een creatief resultaat

Wil jij meer weten over creatief leren denken? Lees hier onze blog over creatief denken!